HTC Elf (Touch) Walktrough Rom Upgrading

In dit topic komt Rom Upgrading aan bod. Je kunt het hier hebben over Hacks & Tweaks van roms en alle problemen die hierbij komen kijken.
Forumregels
Voordat je een vraag of antwoord post, willen we eerst even dat je zoekt of deze vraag al niet gesteld en beantwoord is in het desbetreffende topic. Het is ook zeker niet de bedoeling om shareware, payware of demo software te vragen omdat dat niet toegestaan is op AAP! Het is ook zeker niet de bedoeling om gekraakte shareware, payware of demo software te vragen omdat ook dat niet toegestaan is!

Lees voor de zekerheid nog even de registratie voorwaarden na waarmee je akkoord bent gegaan en waar alle regels nog in staan!

HTC Elf (Touch) Walktrough Rom Upgrading

Berichtdoor tribal27 » 22 aug 2007, 21:59

Afbeelding

Inleiding

Welkom bij deze Walktrough van All About Phones!

In deze walktrough gaan we je stap voor stap uitleggen hoe je een rom moet upgraden op je HTC Touch / P3450 / HTC ELF. Het is niet moeilijk, maar je moet wel een beetje kennis van zaken hebben en daarom is deze walktrough gemaakt. Lees het allemaal goed door en doe het stapje voor stapje zodat er niks verkeerd kan gaan. Mocht je vragen hebben dan kan je dat natuurlijk in dit topic kwijt! Je moet wel even ingelogd zijn als je de toegevoegde bestanden wilt kunnen downloaden.

Even een korte introductie hoe de software van een PDA is opgebouwd. Als eerst heb je de hardware van een pda of telefoon, in ons geval dus een pda. Als je een pda gaat kopen dan kijk je meestal naar de specs daarvan en 75% van de mensen baseert zijn beslissing op die specs. Dat is zeker verstandig want ik doe dat ook, maar de software is even belangrijk waarop die hardware draai omdat het lichaam zonder geest niet kan werken.

Als eerst heb je een Rom die de alghele software van een PDA. Meer daarover lees je hieronder. Daarna heb je een Extendedrom waarin de instellingen van een provider zitten en vervolgens heb je de SPL en CID. Dit alles te samen maakt de software van een PDA ook wel de Windows Mobile Rom genoemd.

Dan rest mij je nog veel succes te wensen met het upgraden van je rom! Lees nog even voordat je begint goed de Disclaimer door omdat wij niet de schuldige willen zijn van jou kapotte pda. ;)

Afbeelding

1. Inleiding
  2. Wat is een Rom?
  3. Wat is een Extended Rom?
  4. Wat is een SPL en CID?
  5. Wat heb ik nodig?
  6. Het Flashen
  7. Disclaimer

Afbeelding

Wat is nou precies een rom? Het is eigenlijk heel simpel en je kent het dan ook eigenlijk ook: het is je Operating System (OS) van je PDA. Als het goed is zit je achter een PC die op Windows, Linux of OSX loopt dit is dus een OS. Een OS zorgt ervoor dat jij programma`s kunt draaien, installeren en bewerken op je PC of PDA. Het zorgt ook dat je software de hardware aanroept waardoor bijv de Bluetooth of Wifi aan gaat als je in de commanager op het knopje drukt.

Kort samengevat is je OS dus alles software die op je PDA staat als je hem gekocht hebt. Zonder OS geen PDA functionaliteit.

Afbeelding

De Extended rom is een rom die geactiveerd wordt bij de eerste keer van het opstarten van je PDA. Als je hem voor de eerste keer aan doet en je komt voorbij het Windows Mobile logo dan zegt de PDA dat hij zichzelf aan het customizen is, hij veranderd het thema van de PDA en installeert wat extra progs erop. In HTC`s geval is dit prima en zijn het vaak erg handige progs, in het geval van T-Mobile, Orange, Vodafone of KPN is de Extended rom voorzien van een kleurtje en extra progs die de provider erin wil hebben.

Je kunt de pda uit doen als hij dit aan het doen is dan heb je een kale pda zonder kleurtjes en extra progs etc. Echter blijft hij branded en gesim en -gecid locked dus is het alsnog noodzakelijk om je pda CID lock vrij te maken.

Let Op! Op All About Phones staan we toe dat je een pda cid-lock vrij maakt etc, echter simlock vrij maken staan wij niet toe en hulp vragen of bieden bij het simlock vrij maken van een pda staat gelijk aan je eerste officiële waarschuwing! Let hierop aub. :)

Afbeelding

Secondary Program Loader (SPL) & Initial Program Loader (IPL)

Een SPL is de speciale bootloader van een PDA. Als je een PDA aan doet dan krijg je het begin scherm en daarna en Windows Mobile logo. Vanaf dat punt begint de SPL programma`s op te starten om de PDA werkend te krijgen en hij zwengt dan ook de Radio rom aan zodat je kunt internetten en bellen met je PDA.

De IPL is de BIOS van je PDA. Een BIOS zit ook op je PC en dat is de software die in je moederbord voor gebakken zit. Deze software zorg ervoor dat je pda aan gaat en dat er communicatie is tussen de hardware en software. Zonder de IPL is je PDA dood en je kunt de software van de IPL dan ook niet wijzigen via een prog.

De CID (Country IDentification)

De CID (Afkorting vooralsnog onbekend) is de software lock die providers op een PDA gooien om ervoor te zorgen dat je geen andere software op de pda kunt gooien dan die van het bedrijf. Als je een andere Rom op je PDA wilt kunnen zetten dan moet de CID verwijderd zijn, een zogenaamd super-CID toestel.

Afbeelding

Klinkt een beetje raar, maar wat heb je nou allemaal precies nodig om je pda te kunnen flashen? Als eerst natuurlijk een PC, je kunt het ook via een memory kaart doen maar dat raden wij af omdat het minder betrouwbaar is en om die reden zullen we die optie niet bespreken hier. Als je Windows XP draait dan heb je Active Sync 4.5 nodig die je hier kunt vinden. Maak je gebruik van Vista dan heb je Windows Mobile Device Center nodig om je pda te laten communiceren met je pc. Je krijgt dan in Vista het onderstaande te zien als je je pda aansluit:

Afbeelding
Windows Vista

Afbeelding
Windows XP

Mac OSX raden we ook niet aan om mee te flashen omdat de intergratie met WM nog niet optimaal is en daarom bespreken we OSX/Linux niet in deze walktrough. Verder gaan we er ook vanuit dat je zelf weet hoe je een pda moet syncen met je pc omdat dit basic is. Mocht je dit niet weten dan raden we je ook niet aan om je PDA te flashen naar een rom!

Als eenmaal je PDA is aangesloten aan je PC en volledig is gesynced dat moet je hem even opladen tot 75% of meer. Minimaal moet je batterij voor de helft vol zitten, maar wij raden dus wat meer aan voor de zekerheid. Verder heb je ook een paar programma`s nodig om je telefoon te CID unlocken en een rom erop te gooien. Die kun je hieronder vinden in het stap voor stap plan voor het flashen.

Nog even op een rijtje wat je allemaal nodig hebt:

1. Een PC niet ouder dan 3 jaar (bij wijze van spreken)
  2. Windows XP of Vista
  3. Programma om je pda te syncen met XP of Vista
  4. Een PDA die meer dan 75% opgeladen is
  5. Dat je PDA helemaal gesyncd is met je PC
  6. Cid unlock software en een ROM

Hierna kunnen we aan de slag. :)

Afbeelding

Zo nu gaat het echte werk gebeuren. Let op! De mogelijkheid bestaat dat je je PDA dood flasht en dit is dan ook allemaal op eigen risico en All About Phones kan hier niet voor aansprakelijk gesteld worden! Het is ook niet mogelijk om je CID terug te krijgen! Maar we gaan er nu even vanuit dat dit niet gebeurt...

CID Flashen en Hard-SPL

Eerst gaan we je toestel CID vrij maken zodat we er een andere rom op kunnen gooien. Hiervoor heb je de volgende twee progjes nodig:
ELF_USPL-v1.zip
enable-rapi.zip

Let nu goed op en lees dit even 2x door en doe het stap voor stap! De garantie van je PDA vervalt zodra je de CID-lock hebt verwijdert en dit kan niet meer hersteld worden!

Code: Selecteer alles
Please make sure Activesync is enabled (green icon in systray)
and hit ENTER to start...

STEP 1/3......50%......75%....100%

The next step will load a patched bootloader (SPL) on your device
it will make your device temporary SuperCID (seclevel=0), and will
avoid modelID and signature checking when flashing NBH files.

Hit ENTER to continue...

STEP 2/3.....15%.....25%...50%...75%.....100%

Phone screen should now be blank and the activesync icon gray
if not, the loading procedure has failed and you'll have to repeat again.

If all was OK hit ENTER and the standard "PDA Phone ROM Update Utility"
window will start, allowing you to flash patched SPL on your device.

Hit CTRL+C to Cancel or ENTER to continue...

Follow the steps on the wizard to flash the patched SPL, when this
step completes your device will reboot.

STEP 3/3 - Launching RUU, please wait...

Process is finished, congratulations!

Als alles goed is gegaan dan is toestel nu CID-lock vrij en kan je elke rom die je wil erop flashen. We raden je eerst even aan om de nieuwste Radio-rom erin te gooien voor een stabiele telefoon en data lijn.

ROM flashen

Als eerst heb je natuurlijk een rom nodig om op je toestel te doen. Alle Roms voor de Touch kun je hier vinden. Lees het even goed door allemaal! De Radio rom van de Touch kun je vinden in het Download area: Klik!
Nu hebben we nog een rom nodig om erin te gooien. Omdat er nog erg weinig roms zijn voor de Touch hebben we voor een rom gekozen die waarbij het geheugen is uitgebreid van de pda en die stabiel is, klik hier.

Nu je een rom hebt uitgekozen kunnen we hem op je PDA gaan zetten. Let op! Alles wat nu op je PDA staat zal verwijderd worden dus zet even alle belangrijke dingen op je memory kaart. Pak even alle bestanden uit die je in de .rar van de rom hebt gevonden en gooi ze in een mapje. Start het programma met de naam UPDATE erin op en dan hoor je het volgende scherm te zien:

1. Op de Welcome Screen, klik Next om te beginnen.

Afbeelding
  2. Op het volgend scherm volg je alle instructies en wanneer je klaar bent met lezen klik je weer op volgende.

Afbeelding
  3. Nu gaat de update tool even de info uit je PDA halen.

Afbeelding
  4. De opgehaalde informatie wordt allemaal netjes weergegeven: model ID, image version en language versie.

Afbeelding
  5. Nu komt de informatie van de oude situatie naar de nieuwe situatie op je pda en hierna gaat het gebeuren.

Afbeelding
  6. Klik om te bevestigen dat je dit zeker wilt!

Afbeelding
  7. Nu wordt de PDA geupdate: raak hem niet aan en hou hem ten alle tijden verbonden met de pc!!

Afbeelding
  8. En klaar zijn we! Klik op Finish en start je pda opnieuw op met de nieuwe rom *O*

Afbeelding

Zo nu staat de rom erop en ben je helemaal klaar! Mocht je nog met vragen zitten dan kan je hier voor een goeie FAQ kijken en voor problemen met betrekking tot het updaten kun je in dit topic terecht.

Veel plezier met je nieuwe rom. :)

Afbeelding

Het spreekt voor zich dat All About phones niet aansprakelijk gesteld kan worden voor het dood flashen van je PDA of enige andere schade die jij dankzij deze Walktrough aan je pda hebt vericht. De Walktrough is puur bedoeld als informatie en hier kunnen dan ook geen enkele rechten aan ontleend worden. Dit de algemene disclaimer van All About Phones voor meer informatie hierover.

Je hebt de vereiste permissies niet om de toegevoegde bestanden aan dit bericht te zien.
HTC Touch Pro | HTC P3600 | Nokia n900 pr1.2
tribal27
Ex-crew

Re: HTC Elf (Touch) Walktrough Rom Upgrading

Berichtdoor Mikkel » 26 aug 2007, 14:21

Ben zelf een n00b (heb mijn TOuch wel geflasht met de WWE rom), en misschien 2 tips om hierbij te melden:

- Wat zijn de echt gevaarlijke momenten tijdens het proces, oftewel: wanneer kan je je device écht bricken? Want er zijn dacht ik een paar momenten dat een error niet zo'n probleem is, maar ook wanneer dat absoluut wel zo is.

- Hoe zit het precies met zelf handmatig de TOuch in bootmode zetten (reset + cameraknop)? Op XDA las ik ergens dat dit wel eens wil helpen als een van de eerste stappen in het proces niet lukt.

Nogmaals: ik ben zelf n00b maar misschien hebben anderen iets aan dit soort info?!
HTC Touch (T-Mobile NL, MDA Touch)
USPL: IPL 1.13.0002, SPL 1.11.0000 (by pof)
ROM: 1.17.707.07 WWE (Transformer 1.0) (by PDAViet)
Radio: 02.98.90
Mikkel

Berichtdoor DaannO » 26 aug 2007, 18:50

Ik ga het even erin zetten idd! Bedankt :)
Phone Addicted | LinkedIn | Twitter | Facebook | All About Phones

Nokia E72 | Nokia N900 | Nokia N97 | Apple iPhone 3G 16gb White
DaannO
Management Team

Berichtdoor eefurt » 27 aug 2007, 22:13

Hele duidelijke walktrough, bedankt. _/-\o_

ik heb zelf mijn touch geupgrade: nu 55Mb storage en 51,92Mb Program :)

ik heb in mijn enthousiasme vergeten om de 'oude' nederlandse rom te dumpen. Ik heb trouwens geen idee hoe dat moet. :S
kan ik ergens nog de standaard Nederlandse rom krijgen en hoe dump je eigenlijk een rom van de Touch?

-e-
eefurt

Berichtdoor DaannO » 27 aug 2007, 22:18

eefurt schreef:Hele duidelijke walktrough, bedankt. _/-\o_

ik heb zelf mijn touch geupgrade: nu 55Mb storage en 51,92Mb Program :)

ik heb in mijn enthousiasme vergeten om de 'oude' nederlandse rom te dumpen. Ik heb trouwens geen idee hoe dat moet. :S
kan ik ergens nog de standaard Nederlandse rom krijgen en hoe dump je eigenlijk een rom van de Touch?

-e-

Goeie vraag idd. Ik ga is even kijken of we daar ook niet iets voor kunnen maken. ;) Maar jammer genoeg zijn er bijna geen NL dumps te vinden. Op xda kon ik niks vinden, misschien dat een andere gebruiker er nog eentje voor je heeft, dan mag ij met mij contact opnemen en dan gooi ik hem hier online voor je :)

DaannO
Management Team

Berichtdoor Mikkel » 31 aug 2007, 20:03

Vraagje: hoe kan je zien of je toestel CID vrij is? Dat kan je neem ik aan zien aan de uspl versie toch?
Mikkel

Berichtdoor DaannO » 31 aug 2007, 20:57

Mikkel schreef:Vraagje: hoe kan je zien of je toestel CID vrij is? Dat kan je neem ik aan zien aan de uspl versie toch?

Klopt, volgens mij is 0.X goed en alles boven de 1.0 nul niet. Ik moet het even precies uitzoeken :P

DaannO
Management Team

Berichtdoor Mikkel » 31 aug 2007, 21:17

Bij mij staat er als ik opstart in bootloader:

IPL 1.13.0002
SPL 1.11.0000
Mikkel

Berichtdoor DaannO » 31 aug 2007, 21:27

Mikkel schreef:Bij mij staat er als ik opstart in bootloader:

IPL 1.13.0002
SPL 1.11.0000

Jep die is goed:

I flashed my Radio, but before I did that, I flashed USPL offcourse...

How can you tell if the device still is CID unlocked/uspl? By the numers? I have:

IPL 1.13.0002
SPL 1.11.0000

Is that OK?
En de rest heeft het zelfde bij wie hij cid lock vrij is :)

DaannO
Management Team

Berichtdoor Mikkel » 31 aug 2007, 21:58

DaannO schreef:

How can you tell if the device still is CID unlocked/uspl? By the numers? I have:

IPL 1.13.0002
SPL 1.11.0000

Is that OK?

Dat was ik, op xda 8)
Mikkel

Berichtdoor DaannO » 31 aug 2007, 22:01

Mikkel schreef:
DaannO schreef:

IPL 1.13.0002
SPL 1.11.0000

Is that OK?

Dat was ik, op xda 8)

Cool :P Hij is dus goed ;)

DaannO
Management Team

Berichtdoor mark672 » 04 sep 2007, 00:33

Ik heb alles precies gevolgd en het is gelukt mijn dank is groot :-) Ik draai nu the bigstorage op mijn Touch (ipv mda-touch).

Allen nog misschien twee domme vragen.

1. Bij CID Flashen en Hard-SPL uitvoeren geef je aan om 2 bestanden te downloaden de 2e enable-rapi.zip heb ik niet gebruikt. Moest dat ? Heb ik iets over het hoofd gezien.

2. Kan ik hierna verschillende roms op mijn touch uitproberen of moet ik elke keer CID Flashen en Hard-SPL
doen ?
mark672

Berichtdoor DaannO » 04 sep 2007, 08:42

mark672 schreef:Ik heb alles precies gevolgd en het is gelukt mijn dank is groot :-) Ik draai nu the bigstorage op mijn Touch (ipv mda-touch).

Allen nog misschien twee domme vragen.

1. Bij CID Flashen en Hard-SPL uitvoeren geef je aan om 2 bestanden te downloaden de 2e enable-rapi.zip heb ik niet gebruikt. Moest dat ? Heb ik iets over het hoofd gezien.

2. Kan ik hierna verschillende roms op mijn touch uitproberen of moet ik elke keer CID Flashen en Hard-SPL
doen ?

Het hoeft niet, maar werkt wat makkelijker over het algemeen vandaar dat het erin zit. Als je een andere rom erop wilt gooien eerst even kijken of hij hem pakt zo niet dan alles weer opnieuw doen. :)

DaannO
Management Team

Berichtdoor mark672 » 04 sep 2007, 10:47

Thx thx voor je reactie. En deze walkthrough. Als nieuwe pda gebruiker was het me nooit allemaal gelukt

Ik zie dat er iemand is die bezig is met een custom dutch rom

http://forum.xda-developers.com/showthr ... ost1483536

Nog in beta fase. Maar om te helpen ga ik mijn touch flashen en bugs reporten. Ben toch met vakantie :-)

Keep up the good work
mark672

Volgende

Keer terug naar ROM Upgrading